-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
독일 농업경영체 등록제 운용시스템과 시사점

목차
제1장 서론
제2장 조세법상의 농업경영체 등록제도
제3장 정책적 지원을 위한 농업경영체 등록제
제4장 요약 및 시사점
요약문
이 연구는 독일의 농업경영체 등록시스템에 대해 체계적 분석을 시도한 것이다. 독일의 농업경영체 등록은 크게 두 가지로 구분되는데, 하나는 농업경영체를 하나의 사업체로 인정받기 위하여 의무적으로 등록하는 것이고, 다른 하나는 정책사업의 지원을 받기 위해 임의적이지만 전제조건으로 등록하는 것이다.
현재 우리나라에 도입되어 제도화되어 있는 것은 정책사업의 지원을 위한 농업경영체 등록제인데, 이 등록제는 정책사업과의 연계가 원활하지 못해 아직 효율적으로 활용되지 않고 있다. 이런 점에서 독일 농업경영체 등록제의 정책적 활용실태 분석은 우리에게 상당한 시사점을 준다 할 수 있다. 이보다 더 큰 시사점을 주는 것은 농업경영체가 하나의 사업체로 인정받기 위하여 의무적으로 가입 및 신고하는 등록제도이다. 현재 우리나라는 이 부분에서 제도적 미비가 있는 것으로 보여지기 때문에 이에 대한 독일 사례 연구는 많은 시사점을 준다 하겠다.
Background of Research
The Korean farm manager registration program was implemented in June 2008, but it has not been efficiently utilized and applied due to its inadequate link with specific agricultural policy projects. As this is the case, this study aims to draw some implications from the German farm manager registration program by examining its institutional configuration and operating system for the development of the Korean registration system.
Method of Research
In order to analyze the German system, the author has worked in 2012 as a visiting scholar at the Institute of Agricultural Policy of Federal Germany (Thünen Institut). He has collected research materials and conducted interviews with researchers at the institute and officials and experts who are concerned with the matters related with the registration system. Analyzing the council regulations of the EU and the laws of Germany has provided the basis for this research.
Research Results and Implications
There are two concepts of the farm manger registration program in Germany. The first one is the registration of agricultural business entities under the tax law, and the other is the registration of agricultural business entities under the business support laws which promote agricultural policies. In order to be recognized as an agricultural business entity under the tax law, several steps need to be taken in the registration process, including subscription to social insurances. In other words, a newly founded agricultural business will be recognized as a legitimate farming business (not as a hobby farming) if it joins four social insurances and registers its establishment with the tax office. In the case of a livestock business, it should register as a livestock business. The registered business then can receive various benefits such as tax reduction. The registration of an agricultural business entity under a business support law is not obligatory but optional. However, if not registered, one can not receive the political support such as direct payment. So the registration program functions as a prerequisite to receiving a support. In order to receive the single payment scheme (SPS) of the EU, an agricultural business entity must register its data about labor and land in the Integrated Administration and Control System (IACS) according to the regulations of the EU. A significant implication of the German system concerning the registration of an agricultural business under the tax law is that it not only clarifies the requirements of a legitimate agricultural business but also gives the management stability through social insurances.
Researcher: Soo-Suk Kim
Research Period: 2012. 3 ~ 2013. 1
E-mail address: soosuk@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회50881
-
좋아요0
-
다운로드37
같은 분야 보고서
-
통계로 본 세계 속의 한국농업
이형용2023.05.31KREI 보고서 -
통계로 본 세계 속의 한국농업
최성천2022.05.30KREI 보고서 -
2022년도 중국 농산물 품목분류 및 관세율
전형진2022.05.18KREI 보고서
- 다음글
- 저탄소농업 직접지불제도 도입 방안
- 이전글
- 정예 농어업인 육성을 위한 중장기 로드맵 수립 : 세계와 경쟁하는