-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농업진흥구역 내 농수산물 가공·처리 시설 허용 범위 설정 연구

목차
제1장 서 론
제2장 농업진흥구역 내 농수산물 가공·처리시설 설치 제도
제3장 농업진흥구역 내 농수산물 가공·처리 시설 설치 현황
제4장 농수산물 가공·처리 시설의 종류
제5장 농업진흥구역 내 농수산물 가공·처리 시설 설치 허용 기준과 범위
요약문
「농지법」의 농지보전제도로서 농업진흥구역에서는 농업생산 또는 농지개량과 직접 관련되지 않는 토지이용행위는 할 수 없으며, 다만 제1호∼9호로 규정된 예외조항의 토지이용행위는 할 수 있다. 이 중 제1호 농수산물 가공·처리 시설의 경우 “국내에서 생산된 농수산물을 주된 원료로 하여 가공하거나 건조·절단 등 처리를 하기 위한 시설로서 그 부지의 총면적이 1만㎡ 미만인 시설”은 농업진흥구역에 설치할 수 있도록 하였다.
그러나 이 규정에는 다음과 같은 문제가 내포되어 있다. 첫째, 농수산물 가공·처리는 식품과 음료품의 가공 외에 피혁·섬유·목재·석재 가공 등도 포함하는데, 그 범위에 관한 규정이 없다. 둘째, 농수산물의 가공·처리는 1차·2차·3차·4차 가공을 모두 포함할 수 있는데, 그 수준에 관한 규정이 없다.
따라서 이 연구는 농업진흥구역 내에 설치할 수 있는 농수산물 가공·처리시설의 명확한 범위와 기준을 제시하는 데 목적을 두고, 농수산물 가공·처리 시설 관련 법령과 「농지법」의 농업진흥구역에 설치할 수 있는 농수산물 가공·처리 시설의 기준, 농업진흥구역 내 농수산물 가공·처리 시설 설치 현황과 문제점, 한국표준산업분류의 농수산물 가공·처리에 관련되는 산업, 농업진흥구역에 설치할 수 있는 농수산물 가공·처리 시설의 기준과 범위 등을 검토하였다.
The use of land in the Agricultural Promotion Districts is not permitted in principle unless it is directly related to farming or improving the farmland, but there are some exceptions to this rule and they are outlined in Article 32 of the Farmland Law. One of these exceptions is that an agro-fishery products processing facility can be installed in an Agricultural Promotion District if the installation ground does not exceed 10,000㎡ and if the main ingredients to be processed in the facility are domestic agro-fishery products.
However, the regulation leads to confusion and complaints due to the following problems: First, there is no stipulation that clearly defines the product range in the enforcement ordinance even though the agricultural product processing includes processing of leather, textiles, wood, and stones in addition to foods and beverages. Second, the agricultural products processing may include all four stages of processing but there is no regulation governing the level of processing involved.
Therefore, this study examined the following issues to provide specific and clear scope and standards for installing the processing facilities in Agricultural Promotion Districts.
In Chapter 2, the provisions of relevant laws and regulations related to agrofishery processing facilities are examined and the substance and problems of the facility standards and the procedure of authorizing the use of farmland for a different purpose are reviewed. In Chapter 3, the current status and problems of the facilities are compiled. In Chapter 4, the Korean Standard Industrial Classification (KSIC) is examined to identify what types of industries are related to the processing of agro-fishery products. In Chapter 5, the following suggestions are made concerning the scope and standards of the facilities.
First, there is a need to make it mandatory to prove that there is no other land available than the Agricultural Promotion District to install the agro-fishery products processing facility, even if the installation of the facility contributes to improving farm income and developing local economy.
Second, the agro-fishery products processing facilities that can be installed in the Agricultural Promotion District should be limited to food and beverage processing facilities.
Third, the extent to which an agricultural ingredient can be processed in the Agricultural Promotion District should be limited to the primary and secondary processing so that it does not destroy the original shape of the ingredient.
Fourth, it should be clearly stated that the ‘main ingredients’ as stipulated in the law refers to the ‘main ingredients’ as described in the Korean Food Standards Codex, and that all main ingredients must be domestically produced agro-fishery products. In addition, it should be clearly stated that agro-fishery products that are not domestically produced can be used as secondary ingredients.
Fifth, the exceptional clause that restricts the use of forest products other than tree fruits, bamboo trees, and mushrooms as raw ingredients should be abolished.
Sixth, in view of the above suggestions, agro-fishery products processing facilities (as defined in Article 29 of the enforcement ordinance of Farmland Law) should be redefined and amended as follows: Agro-fishery products processing facilities are facilities installed to produce food products and beverages by means of processing (such as cutting or drying) using domestically produced
agro-fishery products as main ingredients. In this case, however, the extent of processing should be limited to primary and secondary processing.
Researchers: Seok-Doo Park, Jeong-Seung Kim
Research period: 2012. 9. - 2013. 2.
E-mail address: sdpark@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회20950
-
좋아요1
-
다운로드0
같은 분야 보고서
-
농산어촌 마을 패널 조사 사업 (5/10차년도)
한이철2024.12.30KREI 보고서 -
현장에서 찾은 농촌재생 – 농촌재생 모범사례 10선
심재헌2023.12.30KREI 보고서 -
농촌재생 사례 DB 구축 및 농촌재생 적용사례 대상 모니터링 및 분석·평가 방법론 개발
진장익2023.12.30KREI 보고서 -
농산어촌 마을 패널 조사 사업(3/10차년도)
송미령2022.12.30KREI 보고서 -
지역균형뉴딜 실현을 위한 농산어촌 유토피아 사업 추진 방안 연구
송미령2022.06.30KREI 보고서
- 다음글
- 노지채소 수급안정사업 효율화 방안 연구
- 이전글
- FTA에 대응한 지역별 농산물 산업 경쟁력 강화 방안 - 종합보고서-