-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
국민행복시대의 중장기 산림정책 추진전략(2/2차연도)

목차
제1장 서 론
제2장 중장기 산림정책 패러다임 및 목표
제3장 핵심 전략별 추진 과제
제4장 정책추진체계 개선: 산림정책 거버넌스
제5장 결 론
요약문
이 보고서는 2012∼2013년 2년에 걸쳐 수행된 ‘국민행복시대의 중장기 산림정책 추진전략’ 연구의 2차 연도 연구 결과이다. 이 연구의 1차 연도 보고서에서는 산림에 대한 국민의 새로운 사회적 요구와 산림정책 패러다임 전환에 따른 우리나라 전체 산림에 대한 종합적인 산림정책 방향을 제시하였으며, 올해 2차 연도 보고서에서는 이러한 목표를 달성하기 위한 구체적인 전략과 과제를 함께 제시하고 있다.
Background of Research
Recently, the public's interest and needs for forest are rapidly increasing in diverse aspects due to various reasons. Externally, the importance of forest has been growing in the face of energy crisis and global environmental problems such as climate change, desertification and loss of biodiversity, while, internally, the practice of working five days a week has taken root alongside the increase in urbanization rate and interest in health. Although the public value of domestic forest is on the rise due to increasing interest and needs for forest at home and abroad, forestry production is still inadequate and forest income is low due to the effects of expanding market liberalization and aging of mountainous population. As a result, the economic situation of domestic forestry and mountainous regions is not improving. Therefore, it is necessary to introduce a new forest policy that can satisfy the increasing needs for forest and revitalize forestry and mountainous villages through partnerships among diverse interested parties.
Method of Research
This study was conducted to present a mid- and long-term direction for forest policy in view of recent changes in internal and external conditions and diverse needs surrounding the forest industry. In order to achieve the purpose, this study was carried out as a two-year project. In the first year, the direction for mid- and long-term forest policy was suggested and policy goals were assigned by analyzing the changes in internal and external conditions of forest and by conducting a public opinion survey of the general public and forest farmers concerning forestry and forest. Also, key policy tasks are derived from on-site investigations, meetings and expert seminars. In 2013, which is the second year of this study, the policy goals suggested in the first year were finalized through expert consultations and questionnaires, and priorities were evaluated. A detailed implementation plan for each of the policy goals was set up by making the policy goals concrete through an examination of forest policies in advanced countries, previous studies and expert meetings.
Research Results and Implications
First, in order to compensate for the multifunctionality of forest, it is necessary to carry out environmental forest services and promote forest carbon trading. The environmental benefits of private forest should be compensated through a forest protection trust and direct payments for environmental forest services. Also, a forest carbon offset scheme should be implemented to stimulate forest carbon trade.
Second, in order to strengthen the competitiveness of the forest industry, forest farmers should be fostered, and industrial advancement and expansion of the scale of economy should be promoted. Specialized forest farmers and forest businesses should be fostered through a technical forestry support system, and a forest income safety net should be created by expanding disaster insurance for forest products and by implementing a direct payment scheme to compensate for the loss of forest products caused by natural disasters. Industrial advancement and expansion of the scale of economy should be secured through revitalization of the timber industry, enhancement of the distribution and export of forest products, revitalization of integrated management and procurement of resources through afforestation projects overseas.
Third, regional forestry should be promoted to revitalize local communities, and the vitality of mountain villages should be enhanced. As for revitalizing the regional forestry, it is necessary to pursue forestry cluster projects by region and foster local resource-based community businesses to revitalize mountain villages.
Fourth, in order to preserve the forest ecosystem and expand environmental forest services, the health of forest should be improved by carrying out forest disaster contingency plans and afforestation projects. Also, it is necessary to expand the multifunctional services of forest, such as recreation, recuperation, education, leisure and sports, and actively manage urban forest.
Finally, it is necessary to create a forest management governance system to lay down a foundation for carrying out the above key strategies. At the national level, it is necessary to create a system that can reflect the forest issues discussed at various meetings among local residents, forest farmers, NGOs, corporations, and the general public. As for the implementation of forest policies at the local level, it is necessary to create a local community-based forest management system through which local community organizations can directly manage local forest through the partnership between the central government and local community.
Researchers: Hyun-Deok Seok, Cheol-Su Chang, Kyung-Taek Min, Ho-Gun Chong, Yo-Han Lee, Sun-Jin Ahn, So-Hee Park, Myeong-Eun, Kim
E-mail address: hdseok@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회48434
-
좋아요0
-
다운로드32
같은 분야 보고서
-
산림 인접지역의 효과적 산불 관리를 위한 개선과제
안현진2024.12.30KREI 보고서 -
광역·지역 산림통합관리권역별 산림기초정보자료집
손학기2023.12.30KREI 보고서 -
농업·농촌 정책 고도화를 위한 정보지원체계 구축 방안(6/10차년도): 산림통합관리권역 DB 구축을 중심으로
손학기2023.12.30KREI 보고서 -
주요 지자체 국토생태축과 7단계 백두대간 산줄기 위계DB 비교 - 국가·광역·지역·시군구 산줄기를 중심으로
손학기2022.12.30KREI 보고서 -
지방분권 대응 협력적 산림정책의 전략과 과제
구자춘2022.10.30KREI 보고서 -
탄소중립 실현을 위한 기후 스마트 산림경영 연구
안현진2022.10.30KREI 보고서 -
농업·농촌 정책 고도화를 위한 정보지원체계 구축 방안(5/10차년도) - 산지지형 공간구조와 산줄기 위계 구축을 중심으로
손학기2022.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 국제곡물시장분석과 해외곡물시장 정보시스템 구축 및 운영
- 이전글
- FTA 체결 이후 주요 수입농산물 유통실태와 경제주체별 후생효과 분석 : 자유무역협정(FTA) 체결에 따른 농업부문 대응전략