-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농업재해보험이 농산물 생산에 미치는 영향분석

목차
제1장 서론
제2장 농업재해보험사업의 성과
제3장 외국의 농업재해보험 성과와 전망
제4장 농업재해보험 생산효과분석
제5장 요약 및 결론
요약문
2001년 농작물 및 가축재해보험이 도입된 이래 짧은 기간에 자연재해에 대비하고자 대상품목 및 보장범위를 지속적으로 확대하였고 보험가입 규모도 꾸준히 증가하였다. 농업재해보험은 농가가 위험에 대비할 수 있는 환경을 구축한다는 면에서 재해에 대한 실효성 있는 정책으로 성장하면서 정부지원 규모도 크게 증가하였다.
하지만 보험의 가장 큰 역기능인 역선택과 도덕적 해이 문제가 여전히 존재한다. 보험료에 대한 정부지원이 대략 50% 정도이기 때문에 이러한 역기능이 발생할 가능성이 더욱 높다. 일반적인 역기능 이외에도 농업부문에서 특수하게 나타날 수 있는 의도하지 않은 생산에 미치는 영향이 있을 수 있다. 보험료에 대한 정부지원으로 농가 부담이 줄어 적정규모 이상의 재배면적을 결정하거나, 시장 상황, 영농환경을 고려하기보다 정책보험 유무에 따라 품목을 결정할 가능성이 있다.
이 연구는 농업재해보험의 도입으로 인해 특정 품목 생산에 영향을 미치는 지 농가단위에서 분석하여 정책 효과를 구분하고자 하는 연구이다. 더불어 지난 15년 동안의 농업재해보험사업의 성과를 평가하고자 하였다. 농업재해보험사업의 여러 성과 중 농업재해보험사업 목표인 경영안정 효과 측면에 초점을 두었다.
Research Background
Since the crop insurance program was first introduced for apple and pear in 2001, ranges of the program have been continuously extended to mitigate damages from unforeseen natural disasters. In line with the extension, a size of that program, represented by the size of insurance premium, also has increased. From the perspective of participants, the program has been said to substantially provide a safety net in favor of producers. Put together, the crop insurance program, in spite of its relatively short history, may be evaluated to contribute for farm management and restoration.
A continuous growth of the program is partly owed to the fact that this program enables participants to be prepared in advance against unexpected losses. An increased importance of the program is reflected in terms of size of the relevant budgets; the program’s budget size has been rapidly increased from 16.6 billion KRW (local currency) in 2001 to 270.1 billion KRW in 2014 (approximately by 16 times).
The crop insurance program, however, can not be free from critiques. That is, the program could suffer from adverse selection and/or moral hazard, which are said to be common problems in insurance concerns. Subsidizing about 50% of premium, the government might increase the probability of such adverse effects’ being present. Besides, especially in the agricultural sector, possibility of distorting production-decision-making is said to be one of unintended effects.
In this aspect, it is imperative to 1) analyze if the expansion of the crop insurance program really leads to production-related distortion and/or any unintended effects stem from introduction of the program, and 2) evaluate the performance of that program throughout past 15 years.
Research Methodology
This study largely depends on in-depth data analysis. Main data include Farm Household Economy Survey (2008~2012 and 2013), and a variety of data provided by NH Life Insurance, the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs, and so on. In addition to data analysis, this study conducts a survey and case studies to supplement and underpin its findings. Especially, the survey, targeting both participants and non-participants, aims to improve the key findings.
Conclusion and Implication of Research
Unfortunately, the crop insurance program has not been implemented long enough to allow to distinguish the prior- and post-effects of the program introduction. To address this problem, this study hires rice (introduced in 2009) as a proxy variable for “breaking-point.” Actually, analyzing 2008~2012 data reveals that, following the introduction of crop insurance on rice, participation rates began rising. In this study, a quantitative method is conducted, setting program-participating households as a treatment group, to analyze the program effects. The results, even if not statistically significant, are in favor of the program’s having farm-household income stabilization effects. Future studies are required to address some limitations of this methodology.
According to Coefficient of Variations (CV) analysis, it is found that income level, farm size, and income instability affect producers’ decision making on program participation. However, effectiveness and magnitude of program participation vary across commodities and over time. It is to be noted that the income stabilization effect is remarkable out of the livestock sector. A relatively higher income CV among participants (crop sector) is somewhat unexpected, which may be partly because farmers with higher income CV are more induced to join the program. It implies that changing the government-subsidy level and introducing various options are necessary to enhance the program performance.
Another key finding in this study is that the crop insurance program has moderate or slight effect on production in terms of production-distortion. Agricultural programs in general may affect producers’ decision making, which can be represented by changes in planted acres. However, an empirical analysis indicates that participation itself does not have significant effect on producer’s decision making at farm level. However, at aggregate or national level, the presence of the program might have different effects on total planted acres. Unlike the crop sector, joining the program has significant effects on production in the livestock sector. For instance, producers joining the insurance program are more likely to enlarge his/her herd size.
As is shown, no single common pattern is found between crop and livestock sectors, and even in the crop sector. That is, a deeper investigation regarding program design, option development, and expected effects is in need. Moreover, more attention should be paid to such fields as differentiating the government subsidy rates.
Researchers: Kim Meebok, Rhew Chanhee, and Kim Yunjin
Research Period: 2015. 1. ~ 2015. 8.
E-mail Address: mbkim@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회35986
-
좋아요0
-
다운로드127
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농촌지역 사회복지서비스기관의 다기능복합화 추진방안
- 이전글
- 농어촌 복지정책