-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농업여건 변화에 대응한 농업보험정책 발전 방안

목차
제1장 서론
제2장 농업여건 변화에 따른 농업보험의 역할
제3장 농업인의 보험에 대한 수요 실태
제4장 농업보험의 효율적 운용을 위한 과제
제5장 농업보험정책 발전 방안
요약문
2001년 농작물 및 가축재해보험이 도입된 이래 짧은 기간이지만 대상 품목 및 보장 범위를 지속적으로 확대하였고 보험 가입 규모도 꾸준히 증가하여 농업보험은 우리 농업에서 경영 안정 정책으로서 중요한 역할을 담당하고 있다. 농업인안전재해보험도 실제로 위험도가 높은 작업인 농작업 중 발생할 수 있는 상해에 대해 사후 보상함으로써 농업인의 체감 만족도는 매우 높은 사업이다. 이렇듯 농업보험은 농가가 위험에 대비할 수 있는 환경을 효율적으로 구축한다는 면에서 실효성 있는 정책으로 발전하였고 정부 지원 규모도 크게 증가하였다.
하지만 도입된 지 20여 년이 지난 지금, 농업보험정책이 정책으로서 역할을 다하고, 지속하기 위해서는 양적 성장뿐 아니라 질적 개선이 필요한 시점이다. 보험의 가장 큰 역기능인 역선택과 도덕적 해이 문제가 여전히 존재한다. 보험료에 대한 지원이 50% 이상이기 때문에 이러한 역기능이 발생할 가능성이 더욱 높다. 농가의 소득, 매출 정보가 투명하지 않아 보험 인프라가 취약한 상황이라 상품 개선을 통해 가입률을 높이는 것이 한계에 다다른 시점에서 보험정책의 효율성을 높여 정책 기능을 수행할 방안을 모색할 시점이다.
이 연구는 농업정책보험에 대한 종합 연구이다. 우리 농업보험 전반을 다루며, 개별 보험 분석을 통해 과제를 도출하고 보험 발전 단계별 개선 방안을 제시하고자 한다.
Background of Research
The agricultural insurance program is a government policy that protects farmers against farm management risk through insurance. Recently, extreme weather conditions such as extreme drought and abnormally high temperatures have become frequent, and the scale of natural disasters has increased. Also, due to the full-time farming fostering policy, large-sized farms have become more vulnerable to natural disasters. As production in greenhouse crops and livestock has increased, external factors such as pests and animal diseases that affect the quality of farm products have become significant risks as well. Also, the agricultural market is increasingly affected by external factors such as rapid market changes and market opening. In order to mitigate these risks, the insurance policy, out of farm safety net policies, has been gradually expanded.
As the agricultural insurance program has grown remarkably, it is likely to become an essential means of agricultural policy in the future. It is time to enhance policy convergence after examining the overall agricultural insurance policy to prepare for changes in internal and external conditions in the agricultural sector.
Research Methodology
This study used the literature review, surveys, and econometric analysis. Also, we reviewed academic research papers on various agricultural insurance programs. The questionnaire survey was conducted by e-mail and telephone targeting 1,102 farmers (KREI local correspondents). The econometric model was used to analyze farmers’ perception of crop insurance and the existence of inefficiency in farmers’ safety insurance.
Findings
First, the crop insurance program needs to increase the coverage rate for efficient management. Second, for the farmer and agricultural worker insurance program, its coverage needs to be differentiated. The farmer insurance needs to eliminate social inefficiency coming from over-insurance. The agricultural worker insurance needs to broaden coverage. Third, the livestock insurance program needs to alleviate the unbalanced coverage, which is mainly concentrating on high-risk livestock. Also, it has to remove blind spots for disaster compensation, improve the underwriting system to prevent moral hazards, and examine the introduction of a national reinsurance program concerning contagious animal diseases. Fourth, the agricultural machinery insurance program needs to increase the coverage of farm-owned machinery.
Based on the above tasks, the specific development plans of three stages—introduction, growth, and maturity— are as follows:
In the introduction stage, first, it is necessary to give more discounts to low-risk farmers and to provide a lower subsidy rate to high-risk farmers compared to average risk farmers to alleviate adverse selection.
Also, product-specific improvements are needed to mitigate the gap in the coverage among livestock groups in the livestock insurance program. Second, the product types of the farmer insurance program should be minimized. Since there is no significant difference in the level of coverage for each product in general types, some general types of farmer insurance should be re-examined.
In the growth stage, first, it is required to examine— or consider—the introduction of the catastrophic crop insurance (CAT) as a component of the crop insurance program. As the purpose of the natural disaster countermeasure program is to save the livelihood, the amount of compensation is low. Thus, it is pretty limited to offset the loss incurred from natural disasters.
On the other hand, the CAT can overcome this limitation and make it easier for farmers to buy insurance. Second, it is necessary to subdivide the regional unit that is the basis for rating premium to reflect local characteristics more specifically. Third, policy combination is needed to expand farmers’ responsibility for risk management. Fourth, it is necessary to introduce a national reinsurance program in the livestock insurance program. Fifth, farmers should be mandatorily covered for the agricultural machinery insurance program. Finally, the loss appraisal system needs to be revised.
In the maturation stage, first, it is required to reflect pest damage compensation and quality evaluation concerning products with low insurance coverage and to develop various insurance products such as price insurance or revenue insurance programs on the condition that farmers provide income data. Second, the different rates of subsidy should be applied. Currently, crop insurance subsidies are not differentiated, so large-sized farms receive more subsidies in proportion to the amount of liability. Regardless of farm size, the crop insurance program should play a significant role as a component of the risk management policy for all farms. For this, it is required to examine the introduction of differential subsidy rating and subsidy ceiling. Third, in order to expand the coverage of agricultural workers who may not be well protected against disasters, the government should consider introducing a mandatory insurance program for these workers in the short run and an industrial compensation insurance program for all farmers in the long run.
Fourth, it is necessary to introduce a regular review system for crop insurance premium rates. If premium rates are improperly calculated, the insured will leave the insurance program, and this will impair the effectiveness of the crop insurance policy due to low coverage. Therefore, it is necessary to review the method of premium rating periodically and to ensure that stable premium rates are maintained. Fifth, it is necessary to develop a decision-making program that can support farmers' decision-making for participating in the crop insurance program. Sixth, it is necessary to examine whether to include contagious animal disease compensations in livestock insurance in the medium to long-term. The government compensates livestock farms for the direct loss of livestock disposal in the event of contagious animal diseases. However, livestock farmers are still exposed to risk as there is not a sufficient compensation system for indirect loss of livestock disposal.
Researchers: Kim Meebok, Kim Taehoo, Ha Inhye
Research period: 2019. 1. ~ 2019. 10.
E-mail address: mbkim@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회79242
-
좋아요2
-
다운로드737
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농촌지역 저소득가구의 아동복지 실태와 정책과제
- 이전글
- 남북한 경협 재개 국면의 농업교류협력 구상과 추진 방안