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농촌경제
쇠고기 등급별 소비자 선호도 분석

목차
1. 서론
2. 이론적 모형과 분석방법
3. 분석 결과
4. 요약 및 결론
요약문
이 논문은 수직적 제품차별화 관점에서 등급별 쇠고기에 대한 소비자 선호를 분석하였다. 수직적으로 차별화된 제품의 소비자 수요에 대한 이론적인 고찰을 토대로 하여 표본선택 문제를 고려한 순위 프로빗 모형이 등급별 쇠고기의 수요를 분석하기 위한 실증모형으로 제시되었다. 한국농촌경제연구원이 수행한 2013 식품소비행태조사 원자료를 분석 자료로 사용하여, 소비자가 구입하는 쇠고기의 등급 선택에 영향을 주는 요인들을 규명하였다. 분석 결과에 따르면 첫째, 표본 소비자의 절반가량이 자신의 선호에 부합하는 쇠고기 상품을 선택할 때 등급이외에 다양한 표시 정보를 활용하고, 둘째로 연령이 적고 소득수준이 높은 소비자일수록 등급이 높은 쇠고기를 선택할 확률이 높고, 셋째 현행 등급제는 등급 평가체계가 쇠고기의 품질 속성에 대한 소비자의 선호를 적절하게 반영하지 못하여 생산자와 소비자 간에 발생할 수 있는 품질 정보의 비대칭성 문제를 완전히 해소하지 못하는 것으로 나타났다.
This paper analyzes consumer preferences for quality-graded beef products within a vertical product differentiation framework. Based on a theoretical discussion of consumers demand for vertically differentiated products, we suggest an ordered probit model with sample selection as an empirical demand function for quality-graded beef products. We employ cross-sectional data sets obtained from the 2013 Consumers Survey on Food Consumption Behavior conducted by the Korea Rural Economic Institute and examine factors affecting consumers choice of the grade on purchasing beef products. The empirical results show that i) about half of sample consumers refer to various label information other than grade in order to choose beef products which match their preference, ii) those consumers who are younger and have higher income level are more likely to choose higher graded beef products, and iii) the on-going beef grading systems have not thoroughly solved out the asymmetry problem of quality information between producers and consumers because their evaluation schemes do not appropriately reflect consumers' preference for quality attributes of beef products.
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